Spilteori

Spilteori

Activity loops

 

Acitivity loops er den måde spillet bliver styret på. Ved at inddele loopsne i Engagement loops og progression loops bliver de handlinger der foretages af spilleren styret både set fra individet (mikro level) og fra/på spillet som store helhed (makro level).

 

 

Engagement loops

 

Disse loops opererer på mikro level. De styrer de dele der sker på den enkelte spiller. Dette loop går mellem tre ting. Motivation, Action og feedback.

Motivation kan være i form af udfordringer eller opfordring til handling f.eks. quests. De opgaver der bliver stillet til spilleren. Det kan være fang ti fisk eller nå 5000 points på denne bane. Hvis motivationen er stor nok vil spilleren handle (action).

 

De vil gennemføre banen eller finde de ting de er blevet bedt om. For at have gennemført en quest eller en opgave vil de forvente at få noget for det. Det kan være point eller ting som de kan bruge senere f.eks. i form af power-ups.

Der gives en feedback i form af point, awards (priser), badges (emblemer), achiements eller noget andet som viser de har gennemført en opgave.

 

 

Progression loops

 

Progressions loops opererer på makro level. De er selve spillets struktur og de styrer tingen mere over ordnede gang. Dette kan deles op i ’hele spille’, sekvenser og udfordringer/quests.

 

Udfordringerne er de små ting. De opgaver der bliver stillet mange af som ofte ikke er så svære at gennemføre specielt i starten. En række af disse ud fordringer hvor der evt. er en svære en til sidst kan danne en sekvens. I gennem et spil kan der være mange sekvenser, eller delmål, man skal opnå for at gennemføre hele spillet.

 

Hele spillet er den sidste del. Når man har været i gennem det hele en gang kan man ofte genstarte spillet eller gennemføre ekstra opgaver som er lagt ind i spillet.

 

 

Barthes spillertyper

 

I Barthes spillertyper ses der på player vs. World (spiller mod verden) og acting vs. Interacting (handling mod interaktioner). Ud fra det inddeles spillere i de fire typer der ses på billede til højre.

 

 

Killers

 

Killers er dem der gerne vil slå ting ihjel. Det de vil opnå i et spil er at ødelægge ting og de vil gerne føle sig hævede over andre spillere eller spillet selv. Der bliver foretaget en handling mod andre spillere. Spillere af denne type kan ofte se en virtuel verden som et sted hvor de kan jagte andre spillere og slå dem ihjel og på anden måde generelt være destruktiv.

 

 

Achievers

 

Achievers er dem der vil opnå alle målene i spillet. Enten få flest point, få flest achiements eller kortes mulig tid. De vil gøre det hurtigst, bedst, mest. Her bliver der foretaget en handling mod verdenen. Disse spillere er mest interesserede i verdenen og ser ofte andre spillere, kun som konkurrence eller at det er flere de kan besejre/være bedre end.

 

 

Socializers

 

Disse spillere spiller for at være sociale og interagere med andre. Det er interaktion mod spillere. Disse spillere ser ofte spillet som et sted at socialisere. De bruger det til at skabe venskaber og danner gerne guilds både i spillet men også udenfor. Spillet ser de mere som underholdning og en måde at socialiserer med andre som er deres mål.

 

 

Explorers

 

Som explorer vil man undersøge alting. Finde alle de små kroge af verdenen, udforske og interagerer med verdenen. Her er det interaktion mod/med verdenen. Disse vil afprøve alle ting, undersøge alle steder udforske reglerne i verdenen. De ser det ofte som en hobby eller tidsfordriv. De har det fint med andre spillere, for dem kan de dele deres fund med, men de har ikke direkte brug for dem. De interagerer med verdenen i søgen efter alle dens hemmeligheder.